Moc zaklęta w innowacji. Z cyklu: osobowości biznesu.
Wg raportu Ecco Network, wartościami najczęściej wskazywanymi przez polskie małe i średnie firmy, na których budowana jest przewaga konkurencyjna są:
– jakość (36%)
– innowacyjność (31%)
– satysfakcja klienta (29%)
W światowym zestawieniu takich badań na pierwszych trzech miejscach występują te same wartości, tylko w innej kolejności:
– innowacyjność
– jakość
– satysfakcja klienta.
Zatem, gdziekolwiek by nie badać, innowacyjność jest istotna i wszystko wskazuje, że i u nas wraz z czasem ma szansę stać się wartością najistotniejszą. To kwestia stopnia dojrzałości rynku.
Innowacyjność weszła szerokim strumieniem na salony biznesu w XX wieku wraz z takimi osobowościami biznesu jak Bill Gates czy Steve Jobs. Pozytywny jej wizerunek wzmocnili na przełomie wieków Richard Branson (twórca grupy Vergin) czy Jeff Bezos (twórca amazon.com) , a w XXI wieku twórca Facebook’a Mark Zuckerberg czy współtwórca Google’a Larry Page.
Biznesy ekstremalnie innowacyjne, to biznesy wielkiego ryzyka finansowego, często potężnego wysiłku merytorycznego i organizacyjnego oraz ogromnej odporności psychicznej. W przypadku sukcesu to biznesy ogromnych zysków. Ich twórcy niejako z dnia na dzień zostają zakwalifikowani do grona najbogatszych ludzi świata.
Chciałbym zwrócić uwagę na nazwisko, które pojawia się od czasu do czasu w mediach, ale które wkrótce może dołączyć do grupy nazwisk wymienionych powyżej. To Elon Musk, 41-letni dziś miliarder, inwestujący w najbardziej ryzykowne biznesy i start-up’y na świecie. Pochodzi z RPA, obecnie mieszka w Los Angeles, a dziedziny, w których chce zmieniać świat to: internet, ekologiczne źródła energii i wyprawy kosmiczne. Jest inżynierem i informatykiem z zamiłowania, a fizykiem i ekonomistą z wykształcenia. Jest też, co może najważniejsze, wizjonerem.
Zaczynał od internetu (jako 12 latek sprzedał swój pierwszy program komputerowy- grę za 500$), potem wraz z bratem stworzył i sprzedał (za 307 mln $) firmę informatyczną Zip2, tworzącą oprogramowanie dla światowych serwisów informacyjnych on-line.
Potem założył (wraz z Sequoia Capital) znany swego czasu w środowisku informatyki bankowej innowacyjny bank internetowy X.com. Z czasem, wykazując dużą elastyczność i kupując nieznaną jeszcze zupełnie firmę, która zaproponowała płatności on-line (PayPal), zmienił oblicze swojego biznesu z działalności bankowej na finansową. PayPal obsługiwał przede wszystkim giganta handlu elektronicznego, eBay. W 2002 roku Musk sprzedał PayPal’a za 1,5 mld$ firmie eBay. (Znany również w Polsce PayPal, obecnie działa w 190 państwach i obsługuje 25 walut).
Dziś Elon Musk znany jest z dwóch spektakularnych przedsięwzięć.
Pierwsze z nich to produkcja stosunkowo tanich elektrycznych samochodów klasy premium, firma Tesla Motors, producent samochodów typu sedan Model S , które mogą przejechać na jednym ładowaniu baterii 255, 370 czy 480 km, z ceną rozpoczynającą się od 57,4 tys $ (model z 2012). Od tego roku ma wejść do produkcji nowy Model X, crossover. W 2014 roku pojawi się model BlueStar z ceną poniżej 30 tys. $. Musk od dziesięciu lat jest zaangażowany w ten biznes z ideą, aby oszczędzać środowisko naturalne , a w konsekwencji wyprzeć z rynku samochody spalinowe. Musk planuje również sprzedaż elektrycznych układów napędowych, które umożliwiłyby innym firmom tworzenie własnych modeli bez konieczności opracowywania ich od podstaw. (W podejściu do motoryzacji porównuje się go do Henry’ego Forda).W przedsięwzięcie zaangażowane są: Toyota, Daimler i fundusz z Abu Zabi.
Drugie znane w świecie przedsięwzięcie to SpaceX (Space Exploration Technologies); wyrosło ono na marzeniu skolonizowania Marsa. W ramach tego przedsięwzięcia zbudował (wraz z inżynierami z Boeninga) angażując własne środki pozyskane ze sprzedaży PayPal’a rakietę Falcon i kapsułę Dragon. W maju ub. roku po raz pierwszy w historii rakieta prywatnej firmy (SpaceX) dostarczyła do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), znajdującej się na orbicie okołoziemskiej, żywność i sprzęt konieczny dla znajdujących się tam astronautów (dotychczas głównie robiły to promy kosmiczne i bodaj sporadycznie rakiety rosyjskie). To wydarzenie uwiarygodniło jego możliwości i jego kontrakt z NASA z 2008r na 12 takich lotów do 2015 roku, na kwotę 1,6 mld $. Kolejne blisko 3 mld zamierza zdobyć od firm prywatnych i innych agencji, realizując kosmiczne zlecenia (m. in wynosząc satelity telekomunikacyjne). Jego rakiety i kapsuły (Falcon i Dragon) mają być wykorzystywane wielokrotnie i produkowane po stosunkowo niskich kosztach, tak aby obniżyć całkowity koszt lotów kosmicznych nawet 100- krotnie w stosunku do obecnych kosztów.
W 2018 roku Musk chce osadzić na Marsie bezzałogowy statek kosmiczny Red Dragon. Uważa, że nasza cywilizacja, aby nie wyginąć musi wyjść poza Ziemię. Twierdzi:„Może nas zniszczyć uderzenie planetoidy, superwulkan, jak również zagrożenia, których dinozaury nigdy nie doświadczyły: zaprojektowany wirus, nieumyślne stworzenie mikro-czarnej dziury, katastrofalne globalne ocieplenie albo jakaś jeszcze nieznana technologia. Ludzkość ewoluowała przez miliony lat, ale w ciągu ostatnich sześćdziesięciu lat broń atomowa dała nam możliwość unicestwienia siebie. Prędzej czy później musimy rozprzestrzenić się poza tę zielono-niebieską kulę, albo wyginąć”
Musk jest też głównym inwestorem firmy SolarCity, firmy produkującej ogniwa fotowoltaniczne.
Wielka innowacja przynosi też wielkie pieniądze. Niejako „przy okazji” Elon Musk został miliarderem i w 2012 roku trafił na listę najbogatszych Forbesa; w maju tego roku jego majątek szacowano na 4,5 mld$.
Wydaje się, że nazwisko Elon Musk będzie pojawiać się jeszcze wielokrotnie w mediach w kontekście innowacyjnych rozwiązań na miarę XXI wieku. Zwłaszcza, że mottem jego dziania jest zdanie: „Traktuj cel, który postawiłeś przed swoją firmą, jakby to była misja poszukiwania Świętego Graala”.
Darek, MocSwiadomosci.pl
Fot. w artykule z wikipedia.org