Jeśli masz firmę lub zamierzasz ją mieć, przeczytaj koniecznie
Konieczność zmiany.
Jack Welch, szef General Electric powiedział kiedyś:
„Zmień się lub zgiń. Kiedy tempo zmian zachodzących na zewnątrz firmy jest większe niż tempo zmian wewnątrz, zbliża się koniec.”
Każdego dnia przez umysł każdego z nas przebiega około sześćdziesięciu tysięcy myśli. Około dziewięćdziesiąt pięć procent tych myśli jest niestety takich samych jak poprzedniego dnia. To jedna z przyczyn, dla których nie jest nam łatwo zdecydować się na zmianę.
A jak to jest ze zmianą w biznesie… Stwierdzenie Karola Darwina mówiące o tym, że przetrwać mogą gatunki nie najinteligentniejsze, lecz właśnie te, które się najlepiej przystosują do zmian dotyczy także firm.
Obserwacja rynku pozwala zauważyć ogromną dynamikę jego rozwoju:
– ilość marek przyrasta w dużym tempie, np. w USA w latach siedemdziesiątych było 5 marek butów do biegania, w 2002 r było tych marek 285 , obecnie jest ponad 300, w Szwecji w ciągu ostatnich 10 lat liczba marek na rynku detalicznym wzrosła dziesięciokrotnie,
– za kilka lat przeciętny człowiek w wieku 62 lat będzie miał za sobą obejrzenie ok. 2 mln reklam, co stanowi ekwiwalent czasowy około 6 lat oglądania telewizji po 8 godzin dziennie; dzisiaj dziecko ogląda rocznie ponad 86.000 reklam telewizyjnych.
– nastolatki mają wpływ na zakup nowego samochodu w 60%, nowej komórki w 57%, odzieży w 58% zakupów, zmienia się zatem profil odbiorcy produktu .
Zmiany na rynku zawsze były motorem postępu, jednak dzisiaj wymagają od firm dużej dynamiki działań. Obserwacja firm, które odniosły sukces pokazuje, że posiadają one trwałą tożsamość, lecz jednocześnie są w ciągłym ruchu, przystosowując swoje oferty, swój sposób zarządzania czy obsługę klienta do zmieniającego się rynku.
Najlepsi stymulują zmiany rynkowe wymyślając nowe produkty, oferując nowe usługi czy prowadząc nowatorskie kampanie swoich marek. Są kreatywni, wyprzedzają rynek, są niejednokrotnie bohaterami w oczach klientów.
Jak (się) motywować do zmiany
Podobnie jak kierować dobrze dużą korporacją potrafi ten, kto umie kierować samym sobą, tak i ten, kto potrafi wprowadzać pozytywne zmiany w swoim życiu, zrobi to również dobrze w swojej firmie. W biznesie orientacja na cel to podstawa dla wypracowania kreatywnej, odważnej propozycji zmiany, która będzie nadto zmianą rentowną. Dlatego umiejętność wyszukania tego typu ludzi spośród kandydatów, spośród których około 70% jest nastawiona nie na cel, a na unikanie problemu, jest wprost bezcenna.
Pasja, która towarzyszy pracy i porywa do twórczości może być źródłem stałych pozytywnych zmian . Jeśli mamy „serce” do tego co robimy, mamy tym samym poczucie szczęścia i satysfakcji. Amerykański psycholog Mihaly Csikszentmichlyi takie „uskrzydlenie” nazywa doświadczaniem „przepływu” czyniącym ludzi bardziej szczęśliwymi. Podczas doświadczania owego „przepływu” są oni także bardziej twórczy i mogą zaproponować przełomowe zmiany w naszym biznesie.
Amerykański pisarz Jim Collins podaje „przepis” na sukces, który może zapewnić pozytywne zmiany. Mianowicie przełomowe przedsięwzięcia tworzy się odpowiadając na pytania:
– W czym możemy być najlepsi na świecie?
– Co da nam korzyści ekonomiczne?
– Co nas uskrzydla?
Pozostaje też zawsze sposób kija i marchewki; można go wzmocnić uporządkowaną hierarchią potrzeb wg Abrahama Maslowa, który wyróżnił potrzeby: organiczne, bezpieczeństwa, przynależności, uznania, emocjonalne, poznawcze, estetyczne, samorealizacji. Umiejętnym motywowaniem na właściwym dla danej osoby poziomie możemy stymulować zmianę i wyjście poza utarty schemat.
Jakąkolwiek byśmy metodą nie pracowali pamiętajmy, że 80% ludzi potrzebuje bodźców motywujących, gdyż nie mają dość wewnętrznej dyscypliny do samodzielnego działania. Pamiętajmy także o tym, że zmiana zawsze zaczyna się w nas samych, w naszym wnętrzu i dopiero w następnym kroku przenosimy ją na innych i na firmę.
Oni uznali zmiany za styl firmowego życia
Tych, którzy uznali zmiany za styl firmowego życia jest wielu. Oto kilku z nich:
W 1972 roku włoski przedsiębiorca Michele Ferraro dokonał zmiany orientacji na rynku snacków i połączył czekoladę… z zabawką, oferując „Kinder niespodziankę”. Dziś jest największym na świecie producentem czekolady z obrotami rocznymi znacznie powyżej 1 mld $.
W 1975 roku hiszpański przedsiębiorca Amancio Ortega uruchomił sieć sklepów „Zara”. Zmienił zasadniczo sposób relacji z klientem oraz szybkość reakcji na potrzeby rynku. Zastąpił kilkumiesięczne terminy realizacji zamówień terminami 14 dniowymi ( od projektu do umieszczenia towarów w sklepie). Z czasem wprowadził jeszcze kilka nieco wręcz kontrowersyjnych zmian w sposobie zarządzania firmą. Dziś marką Zara opatrzone są setki sklepów w 77 krajach świata, których obroty w sumie sięgają miliardy dolarów. Firma wprowadza rocznie na rynek 11000 pozycji asortymentowych (kilkukrotnie więcej niż konkurencja) i ma najwyższą rentowność w branży (>10%).
Grupa Virgin to przykład ciągłej innowacji, generowanej głównie przez pracowników. Każdy z nich ma w jakieś formie dostęp do prezesa, Richarda Bransona: telefonicznie, poprzez mail lub osobiście podczas licznych imprez firmowych. Masaż szyi i karku podczas lotów transatlantyckich, zaproponowała Bransonowi stewardesa- dyplomowana masażystka; został on przyjęty i wdrożony w 1-szej klasie Virgin-Air. Inna pracownica podczas planowania swojego ślubu zauważyła, że to powoduje sporo kłopotów; zaproponowała stworzenie firmy, która będzie organizować cały proces ślubu: dokumenty-ślub-wesele-podróż poślubną. Została prezesem powołanej przez Virgin firmy Virgin Brides
Należy też wspomnieć o zmianach związanych z Internetem, a zwłaszcza o tzw. social media, które mają ogromne znaczenie właśnie dla tych „przystosowanych” do dzisiejszych czasów, którzy akceptują nowy sposób widzenia klienta, co implikuje powstanie skutecznych narzędzi i kanałów dotarcia do niego, także poprzez dialog.
Podsumowanie
Ponoć istnieją 3 rodzaje firm: takie, które kreują rynek, takie, które reagują na zachowania rynku oraz takie, które dowiadują się o zmianach po czasie. Wszystko wskazuje na to, że aby przeżyć na rynku, należy być w grupie tych pierwszych. Jak tego dokonać? Bran Ferren, wiceprezes i dyrektor do spraw badań i rozwoju firmy Walt Disney Co zdradza tę tajemnicę: „Żywotne firmy powinny tworzyć plany wybiegające na pięć lat w przyszłość. Ale muszą też być gotowe co roku je zmieniać. To jedyny sposób, aby przeżyć.”
Darek, MocSwiadomosci.pl
Fot. w nagłówku: Krzesło, projekt Salvador Dali