Duchowość i jej znaczenie
Duchowość jest pojęciem niejednoznacznym, nieuchwytnym i dlatego trudno definiowalnym. Jest ona kojarzona z trzema obszarami nauk: z teologią, filozofią i psychologią. Żadna z tych nauk nie jest tzw. nauką ścisłą, więc i określenie duchowości przychodzi trudno. Duchowość ma niewątpliwy związek z naszą psychiką, a czasami jest kojarzona z siłami paranormalnymi (spirytyzm, okultyzm, magia, New Age itp.).
Z etymologii słowa „duchowość” wynika, że ma ona niewątpliwy związek z duchem i duszą. Duchowość czasami jest kojarzona z umysłem (czy wręcz z mózgiem), a czasami z sercem, rozumianym jako siedlisko duszy, gdzie znajduje się nasze najgłębsze, najprawdziwsze miejsce tożsamości. Filozofowie i psychologowie są zgodni co do tego, że duchowość ma znaczenie dla naszego poczucia zdrowia (psychicznego i somatycznego), sensu istnienia, poczucia wspólnoty, wrażliwości, sposobu percepcji świata wokół nas oraz widzenia i rozumienia świata wewnątrz nas.
Pomijając obszerne wywody, które można by prezentować na temat duchowości, należy zwrócić uwagę na podstawowy fakt, że wg szeroko rozumianej teologii (zarówno chrześcijaństwa, hinduizmu, sufizmu, judaizmu) jak i nauk buddyjskich jest ona kojarzona z bliskością z Bogiem (Siłą Wyższą) czy transcendencją. Generalnie im bliżej jesteśmy Boga, tym bardziej jesteśmy „uduchowieni”.
Skoro duchowość związana jest z Bogiem to i z religiami (mimo, że istnieje także duchowość ateistyczna). Stąd mówimy o np. duchowości chrześcijańskiej, muzułmańskiej, czy buddyjskiej. Z kolei w ramach chrześcijaństwa wyróżnić możemy duchowość franciszkańską, karmelitańską, benedyktyńską, dominikańską czy ignacjańską.
Religia i podstawy jej funkcjonowania
Religia (w zasadzie każda) kojarzy się z instytucją Kościoła, z procesami formowania kapłanów i wiernych, czyli mówiąc wprost z wpajaniem systemu przekonań i praktyk charakterystycznych dla danej religii; wiąże się to z uznaniem dogmatów, ortodoksyjnych przekonań, uznania i akceptacji zewnętrznych, religijnych autorytetów, posłuszeństwa. Duchowość religijna, która ma miejsce również w tym przypadku, egzystuje wówczas w obrębie określonego Kościoła.
Nadmierna religijność, powiązana często z polityką- czyli z walką o władzę, rodzi fundamentalizmy religijne. Przykładem takiego ortodoksyjnego podejścia do religii jest dobrze znana chrześcijaństwu z przeszłości inkwizycja, która pochłonęła setki tysięcy ofiar, a obecnie możemy obserwować takie fundamentalistyczne podejścia do religii w części państw islamskich.
Duchowość, a religie
Duchowość jest pojęciem o wiele szerszym niż religijność czy religia. Religie zdecydowanie dzielą ludzi i zasadzają się na władzy doczesnej, często świeckiej. Duchowość natomiast łączy ludzi i społeczeństwa poszukiwaczy duchowych i nie posiada żadnej władzy- świeckiej ani kościelnej. Poszukiwacze duchowi, bez względu z jakiego kręgu kulturowego pochodzą mają podobny osobisty system wartości i wg niego poszukują celu na swojej duchowej ścieżce. W systemie tym głównymi wartościami są miłość, pokój, akceptacja, wybaczenie, wdzięczność, dobroć, brak osądzania, obojętność na wartości materialne.
Religie zajmują się dualnym widzeniem świata i rozróżnianiem, stąd ich funkcje społeczne, przykazania, reguły zachowań. Duchowość zmierza w kierunku braku dualności i dlatego stanowi mistyczną część religii lub czasami w ogóle jest od niej oddalona.
Należy jednak pamiętać, że twórcy wszystkich religii byli nauczycielami duchowymi i to duchowość jest właśnie źródłem religii i źródłem jej pierwotnego modus vivendi. Jednak z czasem, z rozwojem religii duchowy wymiar nauk nieco przygasa na rzecz pozyskania wiernych, organizacji kościoła i zarzadzania nim; w naszym obszarze kulturowym, dominująca staje się tzw. religijność diecezjalna, która z duchowością ma niewiele wspólnego (znacznie mniej niż np. religijność monastyczna) i której czasami bliżej do fundamentalizmu niż do poszukiwań duchowych.
Poziom świadomości poszukiwaczy duchowych
Duchowość w obszarach kultury europejskiej i amerykańskiej cieszy się coraz większą popularnością i staje się swego rodzaju duchową modą. Ciekawy jest fakt, że często poziom świadomości poszukiwaczy duchowych jest stosunkowo wysoki. Bez względu na fakt czy są oni związani z określonym wyznaniem religijnym czy zajmują się tzw. „duchowością niezależną”, mają stosunkowo wysokie kryteria moralne w stosunku do siebie, otwartość na wiedzę duchową bez względu na jej źródła i ciekawość duchowych poszukiwań. Mają też świadomość, że w tym życiu powinni pracować nad sobą, nad swoim rozwojem; starają się być odpowiedzialni i często mają w sobie pokorę dobrego ucznia. Nie bez znaczenia jest poziom ich wykształcenia i wraz z jego wzrostem można zauważyć coraz to dojrzalsze i odpowiedzialne ich postawy. Stopień tolerancji jest u nich wysoki bez względu na fakt czy ich poszukiwania duchowe odbywają się w ramach określonych systemów religijnych, czy też są niezależne od nich.
Poziom świadomości fundamentalistów religijnych
Niski poziom świadomości wiernych jest charakterystyczny dla fundamentalizmu religijnego, gdzie wyznawcy rygorystycznie przestrzegaj norm i zasad (często usztywnionych przez aktualną władzę polityczno-wyznaniową) wyznaczanych przez doktrynę religijną. Wyznawcy Ci nie dopuszczają możliwości wielorakiej ścieżki rozwoju duchowego i religijnego i starają się narzucić swoje zasady innym członkom społeczności, nierzadko wyznającym inną religię. Jak pokazuje czas inkwizycji w obszarze religii chrześcijańskiej oraz dzisiejsze ruchy w ramach państw islamskich wykształcenie, a raczej jego brak jest podstawową cechą członków takich fundamentalistycznych ruchów religijnych. W obecnych państwach islamskich jedynie kilka procent ich obywateli potrafi czytać (np. w Afganistanie jest to 6%), kobiety w ogromnej większości nie posiadają żadnego, nawet częściowo podstawowego wykształcenia, a brak perspektyw zatrudnienia i realizacji normalnego życia wśród mężczyzn powoduje ich chętne zaangażowanie się w najprostsze możliwości robienia czegokolwiek- także zabijania w imieniu religijno- politycznych przywódców (co jest zgodne z piramidą Maslowa). W tych przypadkach religia jest narzędziem zdobycia i utrzymania władzy i jest niezwykle daleka od duchowości (którą przecież potencjalnie posiada).
Résumé
Jak widać z powyższego, duchowość i religie mogą iść w parze mając rozwój za podstawowy cel, ale wówczas gdy poziom świadomości ich wyznawców i duchowych poszukiwaczy jest wysoki.
Duchowość może być także niezależna od religii; poszukiwacze duchowi w większości akceptują wielość duchowych ścieżek, którymi można podążać w kierunku Boga. Bywa też tak, że po latach poszukiwań znajdują tę swoją upragnioną ścieżkę, która okazuje się być zgodna z jakimś nurtem religijnym.
Warto również wspomnieć, że zarówno religijność jak i duchowość mogą prowadzić na manowce, mogą być fałszywymi metodami zawierania bliższych relacji z Bogiem. Dlatego w obu przypadkach tak ważne jest dobre rozeznanie samego tematu duchowości czy religijności oraz, co czasami bywa ważniejsze, nauczycieli, kapłanów i przewodników duchowych.
Z kolei masowe ruchy fundamentalizmu muzułmańskiego pokazują, że niski poziom świadomości jest niebezpieczny nie tylko dla tych, których on dotyczy, ale także dla wszystkich innych ludzi na naszej planecie. Dlatego dbanie o ciągłe podnoszenie poziomu świadomości u siebie i ludzi swego otoczenia jest podstawowym zadaniem naszego życia.
Darek, MocSwiadomosci.pl
Fot. w nagłówku: Rzym. Watykan, Bazylika Św. Piotra