Krótka analiza rynku szkoleń na podstawie businessman.pl, nf.pl i innych portali.
Czy lubimy?
Z sondy przeprowadzonej przez Talent Club (którego organizatorem i głównym pomysłodawcą jest firma Diners Club Polska, która jest częścią najstarszego wystawcy kart płatniczych) wynika, że aż 82 % menedżerów i przedsiębiorców uzyskuje wiedzę biznesową poza uczelnią, 54% dzięki codziennej praktyce zawodowej, 15% na kursach i szkoleniach, a 8% z literatury fachowej.
Wg interesującego raportu „Szkolenia w Polsce 2012” opublikowanego przez Nowoczesna Firma (nf.pl), w 2012r podnosiliśmy swoje kwalifikacje poprzez:
– – oglądanie programów edukacyjnych: 40%
– – internet i e-learning: 36%
– – ekturę książek i wydawnictw: 36%
– – osobisty udział w szkoleniach: 26%
– – udział w szkoleniach korespondencyjnych: 4%
(nie poszerzałem swojej wiedzy: 43%)
Nadto, okazuje się, że dla 40% pracowników motywacją do pracy jest możliwość rozwoju zawodowego.
Zatem na pytanie: czy lubimy? Odpowiedź brzmi: tak.
Z czego?
Odpowiedź na to pytanie nie jest taka jednoznaczna, natomiast przedstawiciel Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów (wg businessman.pl nr 7-8) stwierdza, że w najbliższej przyszłości będzie zapotrzebowanie na standardowe szkolenia z przywództwa, zarządzania czasem, czy negocjacji, ale pojawiają się też stosunkowo nowe tematy takie jak zarządzanie wiekiem czy metody motywowania pracowników. Rośnie też zapotrzebowania na szkolenia dotyczące optymalizacji procesów w firmie, zarządzania jakością i wydajnością oraz ostatnio zarządzania innowacjami.
Wg. badań firmy doradczo-szkoleniowej HRP Group z Łodzi, tematy budzące największe zainteresowanie wśród przedsiębiorców, to:
Temat |
% |
Szkolenia specjalistyczne |
58,9 |
Obsługa klienta/techniki sprzedaży |
50,4 |
Kompetencje kierownicze |
42,3 |
Umiejętności IT |
38,5 |
Coaching |
37 |
Umiejętności osobiste |
31,8 |
Szkolenia językowe |
26,2 |
Jak?
Szkolimy się w dalszym ciągu metodami klasycznymi, ale ostatnio coraz popularniejsza staje się metoda e-learningu. Zwłaszcza jeśli jest on oferowany w chmurze, staje się niezwykle atrakcyjny. Microsoft podaje, że e-learning prowadzony tą metodą może być nawet o 70-80% tańszy niż prowadzony na własnych serwerach. Poza tym e-learning w chmurze nie wymaga właściwie żadnego specjalizowanego sprzętu informatycznego oraz wysokokwalifikowanych usług własnych informatyków. Szkolenia takie mogą być dostępne przez dłuższy czas (lub w sposób nieprzerwany) dla użytkownika końcowego i to firma lub wręcz pracownik decyduje, kiedy tego rodzaju szkolenie odbędzie. Są one również natychmiast dostępne dla nowo przyjętego do pracy pracownika.
Kolejną nowością jest zastosowanie technik gier komputerowych i całej logiki grywalizacji do prowadzenia szkoleń. Wyjaśniam, wg Wikipedii: „Grywalizacja – wykorzystanie mechaniki znanej np. z gier fabularnych i komputerowych do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia ich zaangażowania. Technika bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań, rywalizacji, współpracy itp. Grywalizacja pozwala zaangażować ludzi do zajęć, które są zgodne z oczekiwaniami autora projektu, nawet jeśli są one uważane za nudne lub rutynowe.“
Od około dziesięciu lat na rynku polskim istnieje instytucja coach’a i cieszy się ona ciągle rosnącą popularnością nie tylko w dziedzinie biznesowej lecz również w dziedzinie rozwoju osobistego i duchowego. Tą metodą szkolimy się chętnie raczej długoterminowo: proces coachingu trwa od kilku do kilkunastu miesięcy.
Za ile?
Ceny za szkolenia nie są standaryzowane. Za sesję personal coachingu (rozwój sfery wewnętrznej człowieka) lub life coachingu (sfera życia osobistego) należy zapłacić od 100-500 PLN, za executive coaching dla menedżerów najwyższego szczebla/przedsiębiorców trzeba zapłacić 1200 do 3000 PLN (wg. Świata Coachingu, swiatcoachingu.pl).
Nowoczesna Firma podaje, że średni koszt szkoleń otwartych to 597 PLN/osobodzień, a szkoleń zamkniętych to ok 3657 PLN/osobodzień.
Z doświadczenia wiemy, że znacznie tańsze są szkolenia prowadzone metodami e-learningu: od nawet kilkudziesięciu do kilkuset PLN/osobodzień.
Przy szkoleniach nie warto aby jedynym kryterium ich wyboru była cena, gdyż wysoka jakość i osoba trenera odgrywają tutaj zasadniczą rolę i są gwarantem skuteczności przeprowadzonego szkolenia.
Ważne, że chętnych nie brakuje, gdyż każdy przedsiębiorca zorientowany na sukces i biorący odpowiedzialność za własną firmę i swoich pracowników kształci się; jest to nieodzowne w tak szybko zmieniającym się otaczającym nas świecie.
Darek, MocSwiadomosci.pl